Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
  • TAB - Kolejny element
  • SHIFT + TAB - Poprzedni element
  • SHIFT + ALT + F - Wyszukiwarka
  • SHIFT + ALT + H - Strona główna
  • SHIFT + ALT + M - Zawartość strony
  • SHIFT + ALT + 1 do 4 - Wybór menu
  • ESC - Anulowanie podpowiedzi

Szwecja. Rozpoczęto testy „elektrycznej drogi” z trolejbusem

W szwedzkim mieście Lund powstał kilometrowy odcinek „drogi elektrycznej”, która automatycznie wykrywa i ładuje pojazdy elektryczne. To nowatorski projekt badawczo-rozwojowy o nazwie „EVolution Road”. Właśnie rozpoczęły się pierwsze testy tak specjalnie skonstruowanej drogi, a do badań wykorzystywany jest trolejbus Solarisa.

„EVolution Road” to "droga elektryczna", która umożliwia ładowanie baterii autobusu oraz innych pojazdów elektrycznych – zarówno podczas jazdy, jak i podczas postoju. Inicjatorzy projektu pochwalili się pozytywnymi efektami testów, które po raz pierwszy odbyły się z wykorzystaniem elektrycznej drogi. Uroczysta prezentacja systemu odbyła się wprawdzie 4 czerwca 2020 roku, jednak od tego czasu jedynie przetestowano sprzęt pomiarowy, by upewnić się, że wszystkie systemy i układy przesyłające energię – od sieci zasilającej, przez szynę ułożoną na drodze, aż po urządzenia ładujące autobus – są sprawne.

Brak opisu obrazka

Autobus elektryczny po raz pierwszy ładowany jest z elektrycznej drogi – pochwalili się w tym tygodniu Szwedzi. – Testy wykazały, że unieruchomiony autobus został naładowany prądem o natężeniu 70 amperów z drogi elektrycznej – czytamy na stronie projektu. Jak podano, kolejnym krokiem będą testy ładowania autobusu podczas jazdy. Mają się odbywać się w latach 2020-2022, przez jeden tydzień w każdym miesiącu. Droga elektryczna została skonstruowana na pasie autobusowym, przez co testy nie będą zakłócać normalnego ruchu samochodowego.

Solaris w szwedzkim projekcie

Testowy odcinek trasy zlokalizowany jest w mieście Lund w południowej Szwecji. Kilometrowy odcinek drogi wyposażono w zestaw segmentów szyn elektrycznych o długości 1 metra każdy. Jako pojazd wykorzystano trolejbus Solaris Trollino 12 (z wyposażeniem elektrycznym firmy Škoda). Nie jest to jednak nowo wyprodukowany pojazd, a wypożyczony z jedynego „trolejbusowego” miasta Szwecji – Landskrony. Został on specjalnie zmodyfikowany do testów pod względem technicznym oraz wizualnym – trolejbus oklejono w logo promujące projekt „EVolution Road”. Żartobliwie nazwano go więc „Elvis”. W podwoziu Solarisa Trollino zamontowano specjalnie opracowany pantograf, który automatycznie obniża się po wykryciu „drogi elektrycznej”.

Szyna wykryje pojazd i włączy prąd

"Droga elektryczna" będzie wykorzystywać komunikację bezprzewodową do identyfikacji zbliżających się pojazdów elektrycznych. Po ich wykryciu włączona zostanie moc w segmentach szyn znajdujących się bezpośrednio pod pojazdem. Energia może być dostarczana tylko przez jeden konkretny segment szyny, z którym zainstalowany w pojeździe odbiornik się połączy i odbierze przekazywaną przez nią energię. We wszystkich innych segmentach szyny ładowania – zlokalizowanych przed oraz za poruszającymi się pojazdami – zasilanie będzie wyłączone. Dzięki temu ten rodzaj ładowania będzie można bezpiecznie instalować zarówno w miastach, jak i na autostradach.

Według założeń pokonanie przez trolejbus "drogi elektrycznej" o długości jednego kilometra, ma pozwoli na przejechanie kolejnych trzech kilometrów bez zasilania. Wpływa na to oczywiście kilka zmiennych, począwszy od mocy ładowania (szacuje się może ona wynosić nawet 300 kW), przez czas jaki pojazd spędzi nad taką drogą, po warunki otoczenia.

W projekt zaangażowanych jest łącznie 9 podmiotów – cały szereg producentów, instytucji naukowych i samorządów. W programie czynnie uczestniczy także Solaris. Zamawiającym i głównym finansującym program jest Szwedzkie Ministerstwo Transportu. Łączna wartość inwestycji wynosi 9,5 mln euro.

Brak opisu obrazka

Innowacyjne rozwiązanie na ratunek budżetów

Jedną z głównych zalet tego rodzaju ładowania, nazywanego również ładowaniem „in motion charging”, jest to, że pojazd nie musi być wyposażony w dużą liczbę baterii trakcyjnych. To z kolei owocuje zmniejszeniem masy i kosztów zakupu oraz eksploatacji pojazdu elektrycznego. Pozwala to ponadto wydatnie zaoszczędzić czas, ponieważ w tym rozwiązaniu nie ma konieczności postoju na uzupełnienie energii w bateriach. Instalacja szyn do ładowania w drodze w niewielkim stopniu ingeruje również w istniejącą infrastrukturę miejską.

źródło informacji: www.transport-publiczny.pl

Wersja XML