Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
  • TAB - Kolejny element
  • SHIFT + TAB - Poprzedni element
  • SHIFT + ALT + F - Wyszukiwarka
  • SHIFT + ALT + H - Strona główna
  • SHIFT + ALT + M - Zawartość strony
  • SHIFT + ALT + 1 do 4 - Wybór menu
  • ESC - Anulowanie podpowiedzi

Katalog dobrych praktyk

Wiele miast wdraża rozwiązania technologiczne na mniejszą lub większą skalę. Czy to wystarczy, aby władze tych miast twierdziły, że realizują strategię budowania smart city? Czy ilość zaimplementowanych zaawansowanych rozwiązań informatycznych, telekomunikacyjnych, Internetu Rzeczy, gromadzenia i przetwarzania big data wprost wpływa na inteligencję tych miast?

Definicji pojęcia Smart City/Miasta inteligentnego jest wiele, tyle co nie przymierzając, dla pojęcia informatyk. Definicje te różnią się rozłożeniem akcentów – jedne zwracają uwagę na kwestie technologiczne, inne na społeczne, a jeszcze inne podkreślają znaczenie zrównoważonego rozwoju.

  • Bezpieczne Centrum Komunikacyjne w Kielcach

    Brak opisu obrazka
    Miasto Kielce dysponuje Centrum Komunikacyjnym, na które składa się dworzec autobusowy o unikatowej konstrukcji zapewniającej bezpieczne i bezkolizyjne poruszanie się autobusów komunikacji lokalnej oraz dalekobieżnej. Dworzec autobusowy w Kielcach jako nowe Centrum Komunikacyjne pełni rolę elementu integrującego sieć komunikacyjną regionu i komunikację miejską Kielc. Na dworcu są systemy monitoringu i kierowania ruchem, nowoczesne systemy informacji wizualnej i dźwiękowej dla pasażerów, rozwiązania komunikacyjne umożliwiające korzystanie różnego rodzaju pojazdom oraz w niezbędną infrastrukturę pomocniczą, m. in.: kasy, wydzielone poczekalnie, rozwiązania i urządzenia zapewniające dostępność osobom niepełnosprawnym.
    Data publikacji: 13-10-2021 14:28
  • Manchester - wdrażanie filozofii

    Manchester
    Opis rozwiązania Liczący 500 tys. mieszkańców Manchester jest szóstym największym miastem w Wielkiej Brytanii i częścią drugiej najludniejszej aglomeracji na Wyspach Brytyjskich - Greater Manchester, gdzie w sumie żyje prawie 3 mln osób.
    Data publikacji: 28-09-2021 14:56
  • Kosztowne wiadomości - jak się bronić?

    Brak opisu obrazka
    Być może nie wiecie, ale w tym tygodniu obchodziliśmy Dzień Dobrych Wiadomości. Rekordowa wygrana w loterii jest Twoja? A może – daleki krewny właśnie przepisał Ci swój liczony w milionach majątek? Nie daj się nabrać. Każda podejrzana wiadomość, którą dostajesz - to może być phishing. Zaintrygowanie, krótki impuls, który podpowiada, żeby sprawdzić o co chodzi, kliknięcie w link… tyle wystarczy, żeby stać się ofiarą phishingu. Cyberprzestępcy to wiedzą – i korzystają. Jak się nie dać?
    Data publikacji: 13-09-2021 07:54
  • W domu, w szkole – online

    Jak chronić dziecko w sieci
    Rodzicu, chroń swoje dziecko w sieci! Internet to dziś naturalne środowisko dorastania. Jaka jest w nim Twoja rola? Co powinno Cię zaniepokoić? Jak rozpoznać, że Twoje dziecko ma problem - jest ofiarą lub sprawcą cyberprzemocy. Sprawdź!
    Data publikacji: 31-08-2021 14:03
  • Wakacyjne wspomnienia – czym lepiej się nie dzielić?

    Brak opisu obrazka
    Tegoroczne wakacje są wyczekane, jak żadne inne. Nic dziwnego, że chcemy pochwalić się zdjęciami i filmikami z pięknych miejsc – w końcu tyle czasu na to czekaliśmy! Świetne ujęcie, piękne widoki - publikujemy je w sieci, sprawdzamy, ile zbierają reakcji i komentarzy. Później o nich zapominamy, ale… Materiał zaczyna żyć swoim, internetowym życiem. Przestaje należeć tylko do nas.
    Data publikacji: 16-08-2021 07:12
  • 19115 Miejskie Centrum Kontaktu – jeden numer, tysiąc spraw

    Dzięki ponad 300 000 zgłoszeń, służby miejskie szybciej usuwają dostrzeżone usterki i nieprawidłowości
    Krótki opis rozwiązania Warszawa 19115 to nowoczesny system komunikacji z mieszkańcami i pierwszy realizowany na taką skalę projekt w Polsce (w ciągu pierwszych pięciu lat działalności z systemu skorzystano ponad 2 miliony razy) inspirowany rozwiązaniami wdrażanymi w licznych światowych metropoliach (m.in. Londynie). Platforma stanowi wspólne centrum kontaktu Urzędu Miasta, urzędów dzielnic i miejskich jednostek, którego celem jest usprawnienie i uproszczenie komunikacji między mieszkańcami a warszawskim samorządem. Użytkownicy mogą wykorzystać jeden, przejrzysty system komunikacyjny (złożony z portalu internetowego, aplikacji mobilnej i numeru telefonu) by uzyskać informacje, zgłosić problem i konieczność interwencji, zaproponować swoją inicjatywę bądź pomysł na ulepszenie miasta oraz stale monitorować realizacje zgłoszonych wniosków. Usługa działa od listopada 2013 roku i jest dostępna przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
    Data publikacji: 21-05-2021 15:22
  • Warszawa pod e-kontrolą

    Brak opisu obrazka
    Warszawa od lat boryka się z problemem niskiej efektywności poboru opłat a także nie wystarczającą rotacją pojazdów w Strefach Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Aby zwiększyć przychody z płatności za parkowanie oraz poprawić skuteczność w wystawianiu mandatów, stolica Polski jako jedno z pierwszych miast w Europie wprowadziła system e-kontroli, który nie tylko ma poprawić wskaźniki finansowe samorządu, ale także zmniejszyć biurokrację oraz ułatwić pracę pieszym patrolom. 
    Data publikacji: 27-04-2021 08:54
  • Na kampusie AGH powstała ławka fotowoltaiczna

    ławka fotowoltaiczna przy campusie Akademii Górniczo-Hutniczej
    Studenci AGH zaprojektowali i zbudowali pierwszą na kampusie ławkę fotowoltaiczną. Nietypowe urządzenie wpisuje się w ideę Smart City – wykorzystując ekologiczne źródła energii, promuje nowoczesne rozwiązania w przestrzeni publicznej.
    Data publikacji: 08-03-2021 07:49
  • Fabryka Pełna Życia, czyli jak mieszkańcy zaprojektowali nowe centrum miasta

    Dąbrowa Górnicza: Fabryka Pełna Życia, czyli jak mieszkańcy zaprojektowali nowe centrum miasta
    W Dąbrowie Górniczej wypracowano projekt nowego centrum miasta na terenach starej fabryki. Cały proces trwał trzy lata i opierał się na formule społecznych konsultacji, w ramach których prowadzono szereg działań informacyjnych, edukacyjnych i animacyjnych, a w efekcie wypracowano koncepcję zagospodarowania zabudowań byłej fabryki i otwartej przestrzeni publicznej dopasowanej do potrzeb mieszkańców oraz lokalnych przedsiębiorców. W ciągu najbliższych 10 lat w mieście ma powstać zupełnie nowa przestrzeń publiczna, ale także komercyjna, gdzie pracę znajdzie trzy tysiące osób. Na co dzień stanie się również naturalnym miejscem do spędzania wolnego czasu dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej.
    Data publikacji: 02-02-2021 10:44
  • Nowy Jork - Program ThriveNYC

    Brak opisu obrazka
    W 2015 roku w Nowym Jorku Departament Zdrowia i Higieny Psychicznej wdrożył nowy program - ThrieveNYC, będący swego rodzaju pogotowiem ratunkowym dla osób cierpiących psychicznie. Czteroletni budżet przedsięwzięcia wyniósł 850 mln dolarów.
    Data publikacji: 04-01-2021 14:01
Wersja XML