Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
  • TAB - Kolejny element
  • SHIFT + TAB - Poprzedni element
  • SHIFT + ALT + F - Wyszukiwarka
  • SHIFT + ALT + H - Strona główna
  • SHIFT + ALT + M - Zawartość strony
  • SHIFT + ALT + 1 do 4 - Wybór menu
  • ESC - Anulowanie podpowiedzi

Posumowanie "Siekierezady"

Po 22 latach przerwy, na kolejowej linii 102 prowadzącej do Malhowic, 21 listopada br. znów pojawił się pociąg. Był to przejazd specjalny, którym do granicy z Ukrainą przejechali organizatorzy oraz przedstawiciele instytucji wspierających październikową akcję "Siekierezada", dzięki której historyczna linia została oczyszczona z zieleni. Specjalnym pociągiem wyruszyli m.in. Prezydent Robert Choma, Dyrektor PKP PLK w Rzeszowie Mieczysław Borowiec, Wójt Gminy Przemyśl Andrzej Huk, a także licznie zgromadzeni dziennikarze.

Organizatorzy Pierwszej Bieszczadzkiej Siekierezady Kolejowej,  a wiec Karol Gajdzik oraz Wacław Majka dokonali podsumowania akcji i podziękowali wszystkim zaangażowanym w nią na krótkiej konferencji prasowej w byłej sali restauracyjnej Dworca  PKP:

Na początku lipca tego roku wraz z kolegami Jurkiem Zubą oraz Igorem Wójciakiem stanęliśmy w Nehrybce przy  linii kolejowej 102. Zobaczyliśmy tam ścianę lasu. Po dyskusji postanowiliśmy doprowadzić do oczyszczenia linii z drzew oraz  do doprowadzenia powrotu ruchu kolejowego na tory. Przygotowania do akcji trwały trzy  miesiące, po pokonaniu wielu barier oraz problemów przy wydatnym wsparciu samorządu, miasta, posłów, firm, społeczników, wolontariuszy, kolejarzy,strażaków, ochotników, pasjonatów,  darczyńców i tu ta lista powinna być jeszcze bardzo długa..  

Doprowadziliśmy do tego, iż w dniu 21 października rozpoczęła się Pierwsza Bieszczadzka Siekierezada Kolejowa Nehrybka  2016. W ciągu dwóch dni dokonaliśmy tego co podobno było nie możliwe  udrożniliśmy linię 102. i następnego dnia spotkaliśmy się przy bramie kolejowej  na granicy z Ukrainą gdzie spotkaliśmy się z delegacją ze strony Ukraińskiej.

Siekierezada to pierwsza ważna i na szczęście zwycięska bitwa w długiej wojnie o przywrócenie kolejowej dostępności komunikacyjnej południowo - wschodniej części Podkarpacia. Recepta grupy KochamKolej.pl na reanimację kolei w regionie polsko - ukraińsko - słowackiego pogranicza zawiera się w koncepcji www.dolinakolejowa.pl Będzie ona miała formułę transgranicznego klastra przemysłowo - naukowego. Jego misja to zaprojektowanie i wdrożenie do seryjnej produkcji "Innowacyjnego, ultralekkiego pojazdu szynowego, przeznaczonego do przewozu pasażerów na nieczynnych i mało obciążonych liniach kolejowych.
Tego rodzaju nowoczesny i tani w eksploatacji, poruszałby się po przygranicznych  liniach kolejowych.

Jednocześnie  w Przemyślu powołujemy  do życia stowarzyszenie linia102.pl mające aktywizować w tym mieście sprawy związane z koleją

Uczestnicy spotkania mieli jeszcze możliwość zobaczyć okazałe podziemia przemyskiego Dworca kolejowego, a następnie udali się specjalnym składem ze stacji Przemyśl Główny linią 102 przez Pikulice, Hermanowice do Malhowic, na granicę z Ukrainą, gdzie zrobili pamiątkowe zdjęcie, a następnie tą samą drogą wrócili do Przemyśla.

 

 

Wersja XML