Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
  • TAB - Kolejny element
  • SHIFT + TAB - Poprzedni element
  • SHIFT + ALT + F - Wyszukiwarka
  • SHIFT + ALT + H - Strona główna
  • SHIFT + ALT + M - Zawartość strony
  • SHIFT + ALT + 1 do 4 - Wybór menu
  • ESC - Anulowanie podpowiedzi

Wystawa zdjęć Artura Podniesińskiego ,,Czarnobyl i Fukushima za zamkniętymi drzwiami"

27 kwietnia, godz.17:00 (wstęp wolny)

Otwarcie wystawy fotografii pt. ,,Czarnobyl i Fukushima za zamkniętymi drzwiami 26 kwietnia 1986 - 11 marca 2011” połączone ze spotkaniem z autorem zdjęć Arkadiuszem Podniesińskim.

BIOGRAFIA
Arkadiusz Podniesiński
– ur. 1972, polski fotograf i filmowiec, podróżnik, absolwent Oxford Brookes University w Wielkiej Brytanii. Pierwszy kontakt z fotografią wszedł w wieku 9 lat, gdy w prezencie na Pierwszą Komunię Świętą otrzymał swój pierwszy aparat – Smienę 8M. Od tego czasu nigdy nie rozstaje się z aparatem, chociaż od czasu do czasu lubi zamienić go na kamerę.

 

Brak opisu obrazka



W latach 2005-2010 odkrywał historię okrętów zatopionych podczas II wojny światowej. Efektem tych prac oraz serii intensywnych i głębokich nurkowań technicznych były zrealizowane przez niego dwa filmy dokumentalne pt. „Wraki Bałtyku” oraz „Nurkowania techniczne”.
Przez kilkanaście lat odwiedził kilkadziesiąt krajów na wszystkich kontynentach. W roku 2010 fotograf samodzielnie objechał dookoła Afrykę, realizując projekt fotograficzny „Zagubione Dusze – ukryty świat animizmu”. Powstałe podczas sześciomiesięcznej wyprawy studyjne portrety fotograficzne afrykańskich plemion można dziś oglądać w muzeach i galeriach na terenie wielu krajów. W latach 2011-2015 wielokrotnie wracał do Afryki kontynuując swój projekt.
Od 2008 roku do chwili obecnej fotograf równolegle zajmuje się dokumentacją fotograficzną Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia. Jego głównym zajęciem jest fotografowanie opuszczonych miejsc, śledzenie postępów przy budowie nowego sarkofagu oraz przeprowadzanie rozmów z pracownikami i mieszkańcami ewakuowanych miejscowości. Do chwili obecnej fotograf odwiedził Czarnobyl kilkadziesiąt razy, czego efektem jest powstanie największego współczesnego archiwum fotograficznego i filmowego dotyczącego Czarnobylskiej Strefy Wykluczenia. Efektem 8 lat pracy Arkadiusza Podniesińskiego w Czarnobylu było również powstanie dwóch filmów dokumentalnych oraz dziesiątki artykułów i zdjęć publikowanych na całym świecie.
W marcu 2011 roku, z chwilą potrójnej katastrofy w Japonii, fotograf równolegle rozpoczął pracę nad dokumentacją strefy położonej wokół zniszczonej elektrowni Fukuszima Dai-ichi. W ubiegłym roku odwiedził dwukrotnie Fukuszimę, spędzając w niej ponad miesiąc. Fotografował miejscowości dotknięte awarią elektrowni tj. Naraha, Namie, Tomioka, Okuma i Futaba. Wielokrotnie przeprowadzał rozmowy z ewakuowanymi mieszkańcami, także tymi którzy zdecydowali się wrócić do niedawno otwartych miejscowości. Fotograf występował również w wielu programach telewizyjnych dotyczących Fukuszimy, a jego zdjęcia publikowane były na całym świecie, łącznie z Japonią.  Autor licznych artykułów i zdjęć w prasie drukowanej i internetowej (Nature, Focus, The Daily Mail, The Telegraph, Der Spiegel, Stern, CKM, Voyage) oraz filmów dokumentalnych i reportaży (TVN, TVN24, PLANETE).

 

PROJEKT - od Czarnobyla do Fukuszimy
Czarnobylu i Fukuszimie fotograf rozpoczął odpowiednio w 2008 oraz 2011 roku. W 2015 r. autor rozpoczął również pracę nad albumem fotograficznym zatytułowanym „Od Czarnobyla do Fukuszimy”, w którym skupia się na porównaniu skutków oraz pokazaniu podobieństw i różnic pomiędzy obiema katastrofami.
W Czarnobylu fotograf koncentruje się głównie na fotografowaniu postępującej  i nieodwracalnej degradacji opuszczonych miast, opuszczonych i chylących się ku  upadkowi domach i mieszkaniach oraz rozmowach z byłymi mieszkańcami ewakuowanych miejscowości. Fotograf również wielokrotnie odwiedzał zniszczoną elektrownię w Czarnobylu, dokumentując postępy przy budowie nowego sarkofagu.
Z kolei w Fukuszimie fotograf koncentruje się na ogromnym wysiłku ludzkim i finansowym związanym z procesem dekontaminacji i oczyszczania terenów wokół uszkodzonej elektrowni. Pomimo wielu podobieństw pomiędzy obiema katastrofami, zwłaszcza skażeniem terenów oraz ewakuacją zamieszkałej na niej ludności, fotograf zauważył wiele istotnych różnic, które chciałby wyeksponować w swojej pracy oraz albumie fotograficznym. Co bowiem bardzo zaskoczyło fotografa to niezwykła siła, wiara i upór Japończyków, którzy pomimo tak straszliwej katastrofy przywracają skażone tereny ich mieszkańcom. Robią coś, czego nigdy nie udało się zrobić Ukraińcom w Czarnobylu.

 

Wersja XML